De zomermaanden, met name de periode van de gerechtelijke vakantie, betekende voor de meeste advocatenkantoren terugschakelen naar een iets lagere versnelling. De vakanties waren geboekt en de computers werden wat vroeger aan de kant geschoven voor een gezellig terrasje in de avondzon.
Op ons kantoor hebben wij in deze periode echter een toename in faillissementen ervaren. Van grote retailers tot kleine detailhandelaars, het Belgische ondernemingslandschap heeft het nog steeds moeilijk en veel ondernemers gaan bij gebrek aan adequate oplossing overstag.
Het faillissement van een onderneming is een zeer ingrijpende gebeurtenis, zowel voor de ondernemer zelf als voor de werknemers, schuldeisers en klanten. Aan de beslissing tot het neerleggen van de boeken gaat dan ook vaak een lange en moeilijke afweging vooraf. Hierbij worden meestal meerdere opties overwogen zoals het faillissement, een buitengerechtelijke overdracht, of een gerechtelijke reorganisatie.
De nieuwe procedure van de besloten voorbereiding van een faillissement, zoals vastgelegd in de artikelen XX.97/1 tot XX.97/6 WER, combineert een aantal nuttige elementen van de gekende procedures en biedt zo een bijkomende oplossing voor ondernemers die zich in financieel lastig vaarwater bevinden.
Hoe gaat dit in zijn werk?
De besloten voorbereiding van een faillissement is een procedure achter gesloten deuren die ondernemers de kans geeft om in samenspraak met en onder begeleiding van een of meerdere beoogd curatoren[1] een overdracht van het geheel of een deel van hun activa en activiteiten voor te bereiden, voordat het faillissement openbaar wordt gemaakt.
Het betreft aldus wel degelijk een faling, want vroeg of laat worden de boeken immers definitief neergelegd en zal de beoogd curator worden aangesteld als definitieve curator, dewelke de activa van de vennootschap ten gelde zal maken ter voldoening van de schulden.
[1] De beoogd curator wordt, net zoals bij een gewoon faillissement, aangesteld door het vonnis van de bevoegde Ondernemingsrechtbank is onderworpen aan het toezicht van de beoogd rechter-commissaris.
Verzoenen van belangen
Voorafgaand aan de publicatie van de faling en vereffening van de activa, wordt er aan kandidaat-overnemers – dit kan zowel een vennoot als een potentiële derde opkoper zijn – de mogelijkheid geboden om in onderhandeling te treden met een ‘beoogd curator’ en een overdracht van activa te realiseren.
Het doel van de gefailleerde is aldus om een ordelijke en efficiënte doorstart te realiseren, zonder dat de continuïteit of naam van de vennootschap wordt aangetast door de faling.
De beoogd curator moet met het besloten faillissement van zijn zijde dan weer twee zaken realiseren:
Via deze procedure wordt bijgevolg getracht om de belangen van de vennootschap (en haar aandeelhouders) enerzijds zo veel mogelijk te rijmen met de belangen van werknemers en schuldeisers anderzijds.
Nadruk op vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid
Aangezien de procedure besloten of stil is, worden de processen en documenten niet openbaar gemaakt, wat voorkomt dat het bedrijf nog voor realisatie van de overdracht negatief in de publieke belangstelling komt te staan en het nakend faillissement alzo een potentiële overdracht zou bemoeilijken.
De beoogd curator mag immers enkel met instemming van de gefailleerde contact opnemen met derden of een deskundige vragen onderzoek te verrichten. Gevoelige informatie en de reputatie van de onderneming worden lopende de onderhandelingen alzo beschermd.
Wat is de meerwaarde voor u?
Een besloten faillissement heeft de voordelen van het handelen in going concern, zoals bij een gerechtelijke reorganisatie, maar biedt anderzijds ook een grotere discretie, daar er geen publicatie is. Dit zorgt ervoor dat de activa waarover wordt onderhandeld intussen niet in waarde gaat dalen.
Het navigeren van deze vernieuwde regelgeving vereist niet alleen juridische expertise, maar ook een goed inzicht in de specifieke omstandigheden van uw onderneming. Een ervaren advocaat kan een belangrijke meerwaarde bieden en u helpen om de juiste stappen te nemen en valkuilen te vermijden.
Een goede raadsman treedt immers op als cruciale schakel tussen u, uw schuldeisers, de beoogd curator en eventuele andere betrokken partijen, zoals kandidaat-overnemers. Door het vertrouwelijk karakter van de communicatie tussen advocaten heeft de bijstand van een raadsman tevens een bijkomende meerwaarde.
Als u signalen van financiële problemen opmerkt of zich zorgen maakt over de toekomst van uw onderneming, nodigen wij u dan ook uit om tijdig contact op te nemen met een van onze ervaren medewerkers.
Zij staan paraat om samen met u de mogelijkheden te bespreken en de beste strategie te bepalen om uw onderneming hierin te ondersteunen en begeleiden.