Help, mijn vliegtuig heeft vertraging! Welke rechten heb ik als passagier?

Strada Legale
De zomervakantie staat voor de deur. Voor veel mensen hét moment om van een deugddoende vakantie te genieten, in eigen land of buiten onze landsgrenzen. Misschien ga je wel met het vliegtuig op vakantie? Dan krijg je liever niet te maken met vertragingen of zelfs annulatie van je vliegreis. We sommen even voor je op wat je dan kan doen en wat je rechten zijn als passagier.

Je vlucht heeft vertraging?

Heb je een probleem met je vliegtuigmaatschappij, en vertrekt je vlucht vanuit een EU-lidstaat met een vliegtuigmaatschappij die zetelt in de EU? Dan is de Europese verordening 261/2004 van kracht, waarin je rechten als passagier beschreven staan.

Als je vlucht vertraging heeft, dan zal de aard van de compensatie afhangen van de duurtijd van de vertraging. Afhankelijk van de wachttijd, zal je recht hebben op maaltijden en verfrissingen, gratis telefoon- of mailgesprekken en misschien zelfs een overnachting in een hotel.

Moet je langer dan 5 uur wachten? Dan heb je het recht om je vlucht kosteloos te annuleren en je geld terug te vragen. Misschien mis je door de vertraging wel een aansluitende vlucht? Dan moet de luchtvaartmaatschappij je een gratis terugvlucht aanbieden naar je eerste vertreklocatie.

Je vlucht wordt geannuleerd? 

Een geannuleerde vlucht kan je jammer genoeg altijd overkomen, ook al heb je je reis al lang geleden geboekt. Welke reden de luchtvaartmaatschappij je ook geeft, je hebt sowieso recht op een ticket voor een nieuwe vlucht zonder extra kosten én de terugbetaling van je reservatie.

Opteer je voor een nieuwe vlucht, dan moet de maatschappij je indien nodig een overnachting aanbieden in een hotel, inclusief het vervoer ernaartoe. Ook dienen ze jou maaltijden en verfrissingen aan te bieden, die in verhouding zijn met de wachttijden, en mag je via hen gratis 2 keer telefoneren of 2 mails of faxberichten sturen.

Heb je veel hinder ondervonden van de vertraging of annulatie? Dan kan je in sommige gevallen een schadevergoeding aanvragen. Let op, als de vertraging of annulatie te wijten was aan overmacht, dan dient de maatschappij geen vergoeding te betalen.

 

We verwijzen graag naar de website van het Europees Centrum voor de Consument België (ECC), waar al jouw rechten als passagier tot in detail beschreven staan.

Pijl
Blog & Nieuws